Parempaa palvelua yhteistyöllä

Nokian Uutisissa oli toukokuun viimeisellä viikolla näyttävä mainos, jossa kaksi paikallista tilitoimistoa yhdisti voimansa. Mistä on oikein kysymys?

Perheyritysten voima

Solut Oy ja Numeraali Oy ovat molemmat tilitoimistoja ja perheyrityksiä, jotka toimivat Nokialla. Solut toimii Nokian lisäksi Ikaalisissa. Numeraali tarjoaa talous- ja hallintopalveluita sekä työnantajapalveluita. Solutista saa näiden lisäksi yrityskehityspalveluita, erityisesti myynti- ja markkinointisparrausta sekä talouskonsultointia. Molemmat puhuvat asiakaslähtöisyydestä, joustavasta toiminnasta ja laadukkaasta asiakaspalvelusta, siinä piilee pienten perheyritysten voimavara.

Jani ja Johanna työskentelevät etänä kotikonttorista käsin – tai vaikkapa välillä kirjaston kahvilasta.

Numeraalissa perheen naiset työskentelevät jo kolmannessa polvessa sillä Sannan tytär Sini Löfgren on oleellinen osa Numeraalia, jonka aikanaan perusti Sannan äiti Anja Laakso. Myös yrittäjä Sanna Laakson puoliso Elina Jutila on yrityksessä töissä. Tässä porukassa totisesti tiedetään, mitä perheyrittäminen tarkoittaa! Sanna kuvaa yrityksen arvoja: ”Meille on tärkeää, että meihin saa helposti ja nopeasti yhteyden. Pyrimme auttamaan asiakasta myös muissa kuin taloushallinnon asioissa tai jos emme itse pysty auttamaan, niin ohjaamme oikealle taholle.”

Solutin muodostaa yrittäjäpariskunta Johanna Matikka ja Jani Kivelä. Myös Janin poika Mikko on tulossa Solutiin kesätöihin ja Johannan kouluikäiset pojatkin ovat auttaneet kuittien järjestämisessä aika ajoin.  ”Solutin idea syntyi kahden erilaisen osaamisen yhdistämisestä ja siitä lisäarvosta, jota voimme yhdessä tuottaa asiakkaalle. Jani hallitsee numerot, tekee peruskirjanpitoa, mutta työskentelee myös talouskonsulttina johtoryhmätasolla.” Johanna kertoo. Johannalla puolestaan on vahva kokemus myynnistä ja markkinoinnista sekä perheyritysten johtamisesta. ”Teemme yhteistyötä esimerkiksi Ensimetrin kanssa ja autamme veloituksetta aloittavia yrittäjiä alkuun, katsomme tilannetta kokonaisvaltaisesti, emme vain kirjanpidon näkökulmasta”, Johanna kuvaa.

Sini ja Sanna kuvattuna Katri Paanasen studiolla Nokialla.

Numeraalin vahvuus on paitsi asiakaspalvelussa myös siinä, että he hoitavat tarvittaessa myös yrittäjän henkilökohtaiset veroasiat yrityksen taloushallinnon lisäksi. ”Taloushallinnon ulkoistamisella asiakas saa keskittyä omaan osaamiseensa”, Sanna summaa.

Ajatus BNI:n ideologiasta

Yrittäjät heräsivät ajatukseen yhteistyöstä kilpailemisen sijaan keväisessä tapaamisessaan. Sanna ja Johanna tutustuivat alun perin BNI-yritysporukassa, jonka kantava idea on ”Givers gain”: Kun autat muita, saat ennemmin tai myöhemmin apua myös itse, syntyy positiivinen avun annon kehä, josta kaikki lopulta hyötyvät, myös asiakkaat.

”Tilitoimisto-bisnes on alana sellainen, jossa on perinteisesti kilpailtu kovaa niin asiakkaista kuin ehkä vielä enemmän työntekijöistä. Auttamista yli yritysrajojen en ole juurikaan nähnyt.” kertoo Jani, jolla on takanaan pitkä tilitoimistoura eri rooleissa.

Vertaistuki on yksi asia, jonka Sanna mainitsee: ”Osaamisen jakaminen ja tuen saaminen kollegalta”, siinä jo hyvä syy yhteiselle tekemiselle. Aivan kuten moni muukin pieni yrittäjä, myös monet tilitoimistoyrittäjät painivat ongelmien kanssa yksin. ”On helpottavaa, että on numero, johon voi soittaa silloin, kun kaipaa sparrausta. Ja kun toisessa päässä on kollega, joka puhuu samaa kieltä ja ymmärtää sanomattakin mistä on kyse.”

Erilaiset vahvuudet voimavarana

Myös markkinoinnissa yhteistyö tuo etuja. Yhdessä saatiin Nokian Uutisiin näyttävä puolen sivun mainos, yksin olisi kumpikin toteuttanut saman paljon vaatimattomammin. Yhdessä toteutettiin myös liidikampanja sosiaalisessa mediassa. Sanna ei koe myyntityötä niin omakseen ja kertoo: ”Oli ihanaa, kun Johanna otti ensikontaktin potentiaalisiin uusiin asiakkaisiin.” Johannalta tämä käy luonnostaan, ja hän toimikin markkinointikampanjan moottorina. Kaikki olivat tyytyväisiä. Tämä on hyvä osoitus siitä, miten erilaisia vahvuuksia voi yhdistää kaikkien eduksi.

Sanna ja Sini ovat sitä mieltä, että myös kampanjoinnista syntyneet asiakaskontaktit on saatu jaettua hyvässä yhteisymmärryksessä yhtiöiden kesken. ”Olemme koittaneet katsoa tilannetta asiakkaan näkökulmasta, kumman talon osaaminen tukisi parhaiten kunkin asiakkaan asiaa” Jani kuvaa. Sanna summaa yhteistyön toiveet ja tarpeet: ”Odotan kokemuksen, osaamisen ja ajatuksien jakamista.”

Lisätietoja: Johanna Matikka 044 7315 366 ja Sanna Laakso 045 2631 791

Tutustu lisää yhtiöihin Numeraali ja Solut niiden verkkosivuilla tai seuraa somessa!